Szeretettel köszöntelek!
A blog oldalain az általam készített és használt oktatási segédanyagokat igyekszem összegyűjteni, melyek részben továbbképzéseken megismert játékok és módszerek továbbgondolásai, részben saját ötletek. Oktatási célra használd nyugodtan! De meggazdagodni ne ebből akarj, én sem teszem. 😉
A bejegyzések a szabadulószobák segítő információit tartalmazzák (🙉 tananyag, kiegészítő ismeretanyag). Ezért egyszerre mindig csak egy bejegyzés lesz látható. Igyekszem címkézni, hogy kereshető legyen.

2021. június 9., szerda

Az ókori Mezopotámia zenéje

 Mezopotámia templomi zenéjét a fennmaradt szertartási szövegekből és más írásos emlékekből ismerhetjük meg. A legmagasabb zenei tisztsége a főelőénekesnek volt, aki mellett ott működtek az előénekesek, a karénekesek és a hangszeres zenészek is. A szertartásokon himnuszokat és zsoltárokat énekeltek. 

Az egykori Ur városában találtak egy domborművet, mely egy, az udvari muzsikálást bemutató jelenetet  (énekes, és pengetős hangszeren játszó muzsikus) ábrázol. Ebből következtethetünk a világi zenére is. Más forrásokból kiderül, hogy a királyi udvarok nagy létszámú együtteseket foglalkoztattak. Ők zenéltek a különféle ünnepségeken, gyászszertartásokon, és a katonák köszöntésére is. A zenekarban az egyes hangszerek először szolisztikusan játszottak, majd ezután szólalt meg a teljes zenekar. Később a templomokban és a királyi palotában egyre több női énekest és hangszerjátékost alkalmaztak. 

Az ékírással lejegyzett szövegekben a dallamfordulatok jelzésére alkalmas jeleket is lehet látni. 

Sokféle hangszert használtak: hárfák, más pengetős hangszerek, fafúvós hangszerek, rézcsattogók, réztányérok, csengettyűk, dobok.

(Kelemen Imre: A zene története 1750-ig. c. könyve alapján.)

Vissza a kvízjátékhoz


 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése